Digitaal was ooit een revolutie, nu allang de nieuwe normaal

Zodra de Apples, Amiga’s en Atari’s betaalbaar werden, was ik erdoor gefascineerd en het hele pad van revolutie naar nieuwe normaal heb ik als dagelijks werk heel bewust meegemaakt.  Telkens ontstonden er door nieuwe techniek fantastische nieuwe mogelijkheden, en telkens waren die nieuwe mogelijkheden op onvoorzien veel gebieden complete game changers. Dat laatste lijkt al een paar jaar even niet zo heel spannend meer. Maar schijn bedriegt. Want waar de revolutie eerst ging over steeds snellere bits, breidt diezelfde exponentiële groei zich nu uit naar domeinen als energie, biologie en natuurlijk de robotisering der dingen. Het nu lijkt op dat punt al een tijdje haar adem in te houden. Alsof we nog niet kunnen bevatten wat er allang op ons af aan het komen is.

Ik ben me in de loop der jaren steeds meer op thema gaan specialiseren. De noodzaak om voor deze planeet te zorgen en haar te vergroenen en vraagstukken over ons voedsel zijn zo belangrijk, dat ik juist hier mijn kennis wil inzetten . Ik heb bovendien ontdekt dat ik het mengen van on- en offline steeds interessanter vind worden. Hoe krijg je boodschappen die belangrijk zijn nu werkelijk bij nieuwe doelgroepen? En welke maatschappij, welke wereld zelfs, willen we nu zelf creëren, met al die nieuwe mogelijkheden? Allemaal zijn ze namelijk bedacht om ons leven makkelijker te maken, en toch lijkt dat niet wat wij ermee durven te laten gebeuren.

Tot 2007: Het webbureau East Site

Van 1988 tot en met 2006 was ik eerst mede-eigenaar en oprichter en later enig eigenaar van het webbureau East Site, gevestigd in Arnhem. Het was een full service internet bureau waar al in een vroeg stadium het eigen Content Management Systeem (CMS) Coherence is ontwikkeld. Het werd ingezet bij grote klanten in de zorg, het hoger onderwijs, de overheid en de nutssector. Vanaf 2000 kende de organisatie drie specialisaties: web-concept en advies, web-design & usability en web-development met in alle gevallen een sterke nadruk op Kennis– en Content Management. Het bedrijf had in 2003 20 medewerkers.  Mijn eindrol was die van strategisch leider en accountmanager voor de grootste klanten.

Tot 2012: Onafhankelijk adviseur

Vanaf  2007 was ik werkzaam als zelfstandig adviseur webcommunicatie. In deze rol stond ik veel meer naast de klant en hielp hem of haar bij het formuleren van de vraag zelf, in plaats van dat ik er vanuit het bureau alleen op kon reageren. Ik heb dat, zeker in het begin, ervaren als een bevrijding.  Ik heb in diverse, vaak grote webprojecten onderzoek verricht, advies gegeven, brainstorms geleid, concepten ontwikkeld, functionele uitwerkingen gemaakt, leveranciersselecties verricht, waaronder een Europese aanbesteding en natuurlijk heel veel projecten geleid, inclusief een flink stuk procesbegeleiding.

Tot 2014: Werken bij Bex Communicatie

Twee jaar ben ik in dienst geweest bij Bex Communicatie als senior expert online. Net als vroeger, in de tijd van het webbureau East Site, werkte ik weer in een groep van creatieve mensen, maar net als in de periode daarna, die van het zelfstandige adviseurschap, begeleidde ik klanten veel dichter bij hun vraag. En, meer dan daarvoor, vanuit een strategischer niveau en op een breder gebied dan alleen webdevelopment. Ook social media, apps, trainingen, workshops en online campagnes maakten hier  deel uit van mijn werk.

En weer zelfstandig: Online strategie en projecten

Na twee jaar in loondienst ga ik weer alleen verder onder de noemer online strategie en projecten. Ik blijf nauw samenwerken met Bex*, maar ook met andere bureau’s en partners. Het tempo ligt zo hoog, de specialismes ontwikkelen zich zo razendsnel, niemand kan meer alles weten, of alles kunnen. Samen bereik je altijd meer, en is bovendien veel leuker.

Groen, duurzaam en verdienmodellen

Het vergroenen van deze planeet, het promoten daarvan en het ontwikkelen van verdienmodellen die duurzame levensstijlen echt mogelijk maken is de richting die mijn werk aan het nemen is. Ik ben al jaren een enthousiast moestuinier en kook zo veel mogelijk uit eigen tuin, maar ben ook mijn werk steeds meer aan het vervlechten met mijn overtuiging dat het wat de planeet betreft op dit moment alle hens aan dek is. Vandaar dat ik ook steeds meer projecten doe, ook als ondernemer, waarin groen en duurzamheid belangrijke thema’s  zijn. Het Into Green project, maar ook mijn werkzaamheden voor Greennest en met name het van Akker naar Bos congres en het daarbinnen ontwikkelen van een online verdienmodel voor permacultuurboeren zijn voorbeelden van dit type werk.